Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

12.Onderzoekend leren, de werkjes voorbij!

Titia Sprey, beeldend kunstenaar en atelier pedagoog, Atelier in een Koffer.

Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht)

Leerdoelen: Deelnemers krijgen inzicht in het  belang van onderzoekend leren en procesmatig werken op creatief gebied. Hoe krijg je die focus op het proces? Waarom zijn creatieve activiteiten niet vrijblijvend? Van 30 dezelfde werkjes naar eigen ideeën en verhalen van kinderen.
Zelf doen is voor het brein essentieel. De combinatie met de praktijk maakt ook voor de deelnemers duidelijk waar de kansen en mogelijkheden liggen. Met veel praktische tips om direct de volgende dag zelf in praktijk te kunnen brengen. Onderzoekend leren met divers eenvoudig maar uitdagend materiaal.

Doelgroep: kinderopvang en primair onderwijs

Leeftijdscategorie: Alle jonge kinderen (0-6 jaar)

We weten allemaal dat kinderen het meest leren als ze zelf ontdekken. Helaas remmen volwassenen vaak onbedoeld de nieuwsgierigheid van kinderen. Bang dat ze vies worden, zich pijn doen of anderen tot last zijn.  Creatieve activiteiten zijn bij uitstek geschikt om kennis te verdiepen, te experimenteren en om sociale en motorische vaardigheden te trainen. Na afloop van deze workshop ga je anders kijken naar het 'knutselen' met kinderen. Deze workshop geeft veel praktische tips, handvatten én visie om met kinderen in grote of kleine groepen procesgericht te werken.