Contact|

Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2019 | Jaarbeurs Utrecht

Programma

Heb je vragen of opmerkingen over het programma? Neem dan gerust contact met ons op via het feedback formulier.
09:00

Registratie en ontvangst

Je ontvangt van ons een naambadge en congrestas met schrijfmateriaal. De koffie staat voor je klaar en de informatiemarkt is geopend!

09:55

Opening door de dagvoorzitter

Dr. Bas Levering, hoofdredacteur Pedagogiek in Praktijk

10:00

Dagvoorzitter in gesprek met

prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer, Emeritus hoogleraar spraak-en taalpathologie, Rijksuniversiteit Groningen en emeritus lector Early Childhood education, NHL Stenden Hogeschool.

10:30

Het neefje van de onderzoeker

Ontwikkelingspsychologisch onderzoek en de opvoedingspraktijk
Dr. Gerrit Breeuwsma, Universitair Docent, Rijksuniversiteit Groningen.

Ontwikkelingspsychologisch onderzoek vindt zelden in een sociaal vacuüm plaats, maar levert kennis op waar we in de opvoedingspraktijk iets mee verwachten of hopen te kunnen aanvangen. Maar wat eigenlijk precies? Leidt de indrukwekkende expansie van kennis over het jonge kind wel automatisch ook tot meer opvoedingsbekwaamheid? En bij wie ligt eigenlijk het primaat van de kennis over het kind, bij de onderzoekers of bij de ouders? En het kind zelf, heeft die altijd baat bij die toegenomen kennis? In deze bijdrage een kritische reflectie op het ontwikkelingspsychologische onderzoek.
11:00

Koffiepauze

In de pauze staat er koffie en thee voor je klaar met een lekkernij en ben je in de gelegenheid om de informatiemarkt te bezoeken voor het opdoen van inspiratie en informatie.

11:30

Eerste deelsessieronde

Tijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Voor ronde 1 heb je keuze uit 12 deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod.

12:40

Lunchpauze

Wij serveren een gevarieerde lunch en er staan professionals van verschillende organisaties voor je klaar om je te woord te staan over diverse interessante producten en onderwerpen die je in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken.

13:40

Muzikaal Intermezzo: Doe-mee-lodietjes

Jeroen Schipper, liedjesmaker en muziekdocent. Schrijft en zingt liedjes voor kinderen. Bekend van onder andere ‘Swingen als een kangoeroe’, ‘Rood Rood mannetje’ en ‘Daar komt de Boegieman!’. Winnaar van De Willem Wilminkprijs voor het beste Nederlandstalige kinderlied 2019!
13:45

Het opgeblazen zelfbeeld van het jonge kind

Prof.dr. Sander Thomaes, hoogleraar Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.

Vanaf het tweede levensjaar ontwikkelen kinderen een eerste beeld van zichzelf. Het is bijvoorbeeld de leeftijd waarop kinderen zichzelf leren herkennen in een spiegel en voor het eerst woorden als ‘ik’ en ‘mij’ gebruiken. Het ontluikende zelfbeeld van het jonge kind is vaak opvallend positief, of zelfs opgeblazen. Dit opgeblazen zelfbeeld geeft kinderen mogelijk het vertrouwen om actief hun omgeving te exploreren en uitdagingen aan te gaan—de essentie van leren. Deze presentatie geeft inzicht in de aard, oorsprong en gevolgen van het opgeblazen zelfbeeld van het jonge kind.
14:15

Waar blijft de kleuter?

Een terugblik op bijna 40 jaar basisonderwijs. Helma Brouwers, auteur van het boek Kiezen voor het jonge kind en voormalig docent jonge kind, Universitaire Pabo Amsterdam (UPvA).

Vroeger was er een aparte kleuterschool voor 4- tot 6-jarigen én een aparte driejarige opleiding tot kleuterleidster. Daar leerde je hoe je de ontwikkeling van kleuters kunt stimuleren; door ze te laten handelen met concrete materialen, door verhalen te vertellen, door ze te laten spelen en heel veel bewegen. Het doel was een stevige basis te creëren voor het verdere leven en leren.
Kinderen van groep 1/2 worden tegenwoordig vooral afgerekend op meetbare, academische vaardigheden als woorden- en letterkennis of telvaardigheden. En ze moeten vaak op hun vijfde al aan het formele onderwijs gaan deelnemen. Het lijkt erop dat we met de kleuterschool ook die spelende, beweeglijke, magisch denkende kleuter hebben afgeschaft. Is het dan wetenschappelijk bewezen dat het vervroegen van formeel leren positieve resultaten oplevert? Integendeel; het blijkt eerder schadelijk. Kunnen we dan niet beter het kleuterzijn van 4-6 jarigen weer in ere herstellen? Helma Brouwers laat zien hoe we dat kunnen doen.
14:45

Muzikaal Intermezzo: Tussendoorkoor

Jeroen Schipper, liedjesmaker en muziekdocent. Schrijft en zingt liedjes voor kinderen. Bekend van onder andere ‘Swingen als een kangoeroe’, ‘Rood Rood mannetje’ en ‘Daar komt de Boegieman!’. Winnaar van De Willem Wilminkprijs voor het beste Nederlandstalige kinderlied 2019!
14:50

Even bijkomen met een frisse break!

In de pauze staan koffie en thee met wat lekkers klaar. Ook is er de gelegenheid om de informatiemarkt te bezoeken voor het opdoen van leuke ideeën en nieuwe contacten.

15:20

Tweede deelsessieronde

Tijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Voor ronde 1 heb je keuze uit 11 deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod.

16:30

Samen aan een hapje en drankje