Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

Deelsessies

Eén op de dertien kinderen groeit op in armoede. Deze kinderen krijgen niet dezelfde kansen als andere kinderen. Professionals uit de gastouder- en kinderopvang kunnen veel voor deze kinderen en hun gezinnen betekenen. Maar hoe doe je dat?
Dr. Annelies Kassenberg, socioloog en lector Jeugd & Leefomgeving en
Dr. Mariëtte Lusse, pedagoog, lector "Samenwerken met ouders" en lector "Kinderarmoede".
De 7 gewoonten die ingezet worden in de pedagogische aanpak van de Leader in Me zijn zo universeel, dat ze passen bij elke leeftijd, elke school en in elke cultuur. Al met hele jonge kinderen kun je op een speelse manier oefenen in het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap.
Miriam Op de Beek, Onderwijsadviseur CPS
Als je prikkelverwerking in balans is dan ben je als kind op een ontspannen manier alert. Bij problemen met onder- of overprikkeling kun je uit balans raken.
Joyce Blauwhoff is gezinspedagoog, trainer en spreker. Ze is eigenaar van J. Blauwhoff, pedagogische trainingen en advies.
We weten het al lang natuurlijk: kleuters leren door te spelen en te bewegen. Oud nieuws! Maar wist je dat je kleuters met dans nog meer kunt prikkelen dan met beweging?
Lenneke Gentle, partner in creatief bewegend leren.
We duiken samen in de wereld van de kinderen waar je mee of voor werkt. Vanuit een stukje theorie over het bio-ecologisch model van Bronfenbrenner onderzoeken we eerst onze eigen leefwereld en systemen. De systemen beïnvloeden elkaar, hebben overlap en zijn verbonden met elkaar. Ieder kind in jouw werksetting heeft ook die unieke mix van relaties en leefomgevingen die zijn ontwikkeling beïnvloeden.
Wilma van Esch Med - Ecologisch pedagoog, procesbegeleider, medeontwikkelaar en expertdocent van de eerste master opleiding Jonge Kind in Nederland. Ze is freelance werkzaam als opleider, procesbegeleider, spreker en schrijver.
Risicovol spelen heeft een grote meerwaarde voor kinderen, dit wordt toegelicht aan de hand van drie fundamenten:
Dr. Martin van Rooijen is pedagoog en onderzoeker, als promovendus verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht.
De Pikler Visie gaat uit van het competente kind en een respectvolle persoonlijke benadering van ieder kind. Daarnaast is er respect voor de 'eigen tijd' van jonge kinderen, waarin ze vrij kunnen spelen en zelfstandig ontdekken in een uitnodigende voorbereide omgeving.
Jeanine Mulder '65 en ik ben Pikler® Pedagoog en Pedagoog MA.
Margoke neemt je mee in de ontwikkeling van klankbewust zijn bij peuters en kleuters. Zij inspireert graag vanuit haar werkveld de onderbouw om ook op een andere manier te kijken naar beginnende geletterdheid. Kennis van de klankontwikkeling en de rol van het fonologisch bewustzijn maakt dat je stap voor stap kinderen kunt begeleiden in het leren lezen.
Margoke Nijssen, spraaktaaldeskundige / klinisch linguïst. Werkzaam op de Vroegbehandeling van de NSDSK, voor peuters met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen.
In deze deelsessie gaan we kort in op een gezonde hechting, en waarom dit zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (met extra aandacht voor de kwetsbare kinderen).
Drs. Stefanie van Ruijven is werkzaam bij Polikliniek Haaglanden (GGZ expertise centrum Trauma & Hechting) als gezinsbehandelaar, waar zij o.a. werkt als Sherborne Samenspel therapeut, Theraplay Practitioner en Mindful Parenting trainer.
Muziek kan helpen bij het verwerken van prikkels én is zelf een prettige prikkel die aansluit bij de natuurlijke behoefte aan beweging en muziek van jonge kinderen. Kinderen hebben prikkels nodig om nieuwe uitdagingen te vinden om zich te ontwikkelen. We willen graag elk kind kansen geven op een optimale ontwikkeling, daarom is het kunnen omgaan met verschillende prikkels belangrijk. Zowel voor prikkelzoekende kinderen als prikkelgevoelige kinderen.
Félice van der Sande, MEd, is cursusleider en inspirator muziek in de kinderopvang, auteur en oprichter van Het Muziekkwartier, docentenopleider Muziek op Schoot en muzikant.
In deze interactieve deelsessie duiken we in de wereld van 4- tot 8-jarigen. We delen niet alleen kennis, maar ook ervaringen en praktische tips. Ontdek hoe je het faciliteren van stoeien kunt integreren in je dagelijkse werkzaamheden en activiteiten met de kinderen. Leer van elkaar en laat je inspireren door nieuwe inzichten!
Diana Turkenburg - de Haan is een ervaren pedagogisch educatief professional en programmamaker in de kinderopvang. Met haar vele jaren aan werkervaring inspireert zij jonge kind professionals in hun pedagogisch en didactisch handelen.
Heb je soms ook het gevoel dat je groep een kruiwagen vol springende kikkers is waardoor er minder structuur in de groep is dan dat je zou willen?
Dr. Lilian van der Bolt, jonge kind adviseur, specialist taal en gedrag en Dr. Jeroen Aarssen, jonge kind adviseur, specialist taal
In deze workshop krijgt men een spoedcursus ukelele. Wees er snel bij want er kunnen maximaal 15 personen bij aanwezig zijn.
Bas Fortgens, bedenker en maker van het KRO-NCRV kleuter muziekprogramma 'Apennoten'. Componist/tekstdichter van de liedjes die in dit programma te horen zijn en dit jaar in een liedboek bij de uitgeverij SWP uitgebracht gaat worden.
Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Hoe kinderen de omgeving ervaren wordt voornamelijk beïnvloed door het handelen van de pedagogisch professional, deze bepaalt voor een groot deel de pedagogische kwaliteit.
Simon Hay, onderzoeker universiteit Leiden & pedagoog KindeRdam.
In Nederland wordt er steeds meer samengewerkt tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. Deze samenwerking kent veel verschijningsvormen, van af en toe een mailtje over de overdracht van een kind tot samenwerken in één team. Daarnaast bestaat de samenwerking uit verschillende facetten, van een gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen tot een eenduidige communicatie.
Marian Ooms MSc is docent-onderzoeker (promovendus) aan de Hogeschool van Amsterdam
De kinderopvang krijgt steeds meer te maken met kinderen met een zorgvraag. Het lukt niet altijd om deze kinderen een passend aanbod te bieden.

Simone den Hollander, senior adviseur Sardes

Baby’s (0-jarigen) zijn een bijzondere en kwetsbare groep binnen de kinderopvang. We weten uit onderzoek dat baby’s stress op de kinderopvang kunnen ervaren en dat ook ouders, met name rondom de start, het spannend kunnen vinden om hun baby naar de kinderopvang te brengen.

Dr. Sanne M. de Vet, pedagoog-onderzoeker, Partou

Ruim 5 jaar geleden is VWS gestart met het programma Kansrijke Start. Doel: alle kinderen van 0-2 jaar een kans bieden op een goede start. In het merendeel van de gemeenten zijn lokale coalities gevormd van diverse partijen om dit doel te realiseren.

Drs. Paul van der Velpen, Oud-directeur GGD Amsterdam, adviseur publieke gezondheid. Als adviseur betrokken bij het programma Kansrijke Start. Auteur van het boek "Meer gezonde jaren voor iedereen".

Eén van de lastigste zaken als je zorgen hebt over de ontwikkeling of veiligheid van een kind is hoe je dit op een goede manier met ouders bespreekbaar maakt, zonder dat het ten koste gaat van een goede relatie met de ouders/ verzorgers? Soms heb je de ervaring dat ouders het niet kunnen of willen horen of laten zij zelfs weerstand zien. José Koster combineert kennis over de theorie van het ouderschap met direct toepasbare tips voor op de werkvloer.

José Koster is ouderschaps- en communicatiedeskundige, en Supervisor (LVSC). Zij is ook docent, trainer en coach.

Er ontstaan steeds meer peuter/kleutergroepen. Een mooie ontwikkeling om de overgang voor kinderen soepeler te laten lopen, de kinderopvang en het onderwijs meer te verbinden en de grenzen te vervagen. Op IKC Het Duet in Uithoorn heeft Kinderopvang Solidoe samen met basisonderwijs Wijzer Aan De Amstel een peuter/kleutergroep gerealiseerd.

Berry Tielbeke, Kinderopvang Solidoe en projectleider IKC's

Het verschil tussen peuters en kleuters is lang niet zo groot als de overgang van kinderopvang naar onderwijs ons doet vermoeden. Op dit moment voelt de knip tussen 3 en 4 jaar oud als een hele grote, maar hun ontwikkeling gaat nog op hetzelfde tempo door.

Brenda Best, pedagogisch coach en beleidsmedewerker inclusie en Marianne Betjes, domeinregisseur IKC de Nieuwe Draai, beiden werkzaam bij Blosse