Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

9. Taaldenken in spontaan spel: hoe stimuleer je dat?

Dr. Annerieke Boland, lector Jonge Kind, iPabo Amsterdam.
Dr. Resi Damhuis, oprichter, Taaldenkgesprekken.nu.

Thema: Taal
Werkvorm: Casus-behandeling/best-practice.
Leerdoelen: Deelnemers ...

  • ervaren hoe je mee kunt gaan in spel van kinderen
  • krijgen zicht op strategieën om de kwaliteit van doen-alsof spel en taaldenken te verhogen
  • herkennen in praktijkvoorbeelden hoe professionals die kwaliteit kunnen verhogen
  • weten hoe je dit zelf en met je collega’s kunt leren toepassen via een professionaliseringstraject

Doelgroep: Kinderopvang en primair onderwijs onderbouw, coaches, trainers.
Leeftijdscategorie: Peuters (2-4 jaar) en kleuters (4-6 jaar).

Wil je meer aansluiten bij de natuurlijke drang van kinderen om te communiceren en te spelen, zodat je alle kinderen meer steun biedt in hun taaldenk- en spelontwikkeling? Dat kan door mee te spelen in hun doen-alsof spel. Daarbij zet je concrete strategieën in: een compacte lijst, gebaseerd op uitgebreid praktijkonderzoek. Annerieke Boland en Resi Damhuis illustreren dit met voorbeeldfilms en oefeningen. Je kunt direct zelf aan de slag met de strategieën. Ook kun je er samen met collega’s aan werken in een professionaliseringstraject: zo maken jullie de combinatie van taaldenken en spel daadwerkelijk een vast onderdeel van jullie praktijk.