Contact|

10e Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


5 NOV 2024 | Spant!, Bussum

8. Ontwikkelingsbehoeften van kleuters, kans of valkuil?

Cathrien Kats, gepensioneerd docent pedagogiek Pabo NHL Stenden Emmen, (ortho)pedagoog, specialist Jonge Kind
Lydia Mijnhardt-Lich, kleuterleerkracht groep 1/2.

Thema: Organisatie
Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht).
Leerdoelen

  • Het zich bewust worden van de basisbehoeften van jonge kinderen en deze kansen bieden.
  • Inzicht in consequenties voor de ontwikkeling door de geprogrammeerde en gestructureerde aanpak.
  • Mogelijkheden en toepassingen verwerven voor de eigen onderwijspraktijk.

Doelgroep: Primair onderwijs (onderbouw).
Leeftijdscategorie: Kleuters (4-6 jaar)

Kleuterleerkrachten weten hoe belangrijk het is op de behoeften van jonge kinderen in spelen. Kinderen kansen bieden doen ze met hart en ziel. Daarentegen moeten ze in de praktijk voldoen aan het behalen van doelen en aanbieden van werkvormen, die niet des kleuters zijn. De valkuil is dat kleuters open en flexibel zijn en zich aanpassen! Het 'hoofd' ( de cognitieve benadering) komt dan voor 'hart ( gevoelsmatig) en 'handen' (willen). In deze sessie komen zowel achtergronden, cases en toepassing in de praktijk aan de orde. Kortom: zowel kennisoverdracht, interactie en casusbehandeling!