Er wordt momenteel nog gewerkt aan een plenair programma en inspirerende deelsessies voor de derde editie van het congres op 4 november aanstaande. Zodra het programma gereed is, plaatsen wij dat op deze website. Om een idee te krijgen van mogelijke deelsessies, treft u hieronder een overzicht van de deelsessies van het 2e Jaarcongres op 28 mei 2013 terug te zien.
In deze workshop laten we je een werkwijze zien hoe je met je eigen vragen uit de praktijk stapsgewijs aan de slag kan gaan. Daarvoor maken we gebruik van beproefde methodieken en onze recente publicaties: ‘Denk groot, doe klein’ en ‘Jonge burgers’ (Bureau MUTANT, 2013). Door middel van videofragmenten laten we collega pm’ers aan het woord over hun leerervaringen met democratisch werken. Boeiend om naar te luisteren en een inspiratie voor verdere uitwisseling en reflectie.
Ana del Barrio Saiz, trainer-psycholoog en Anja Booi pedagoog, Bureau MUTANT
7. Opvoeden in vertrouwen
Belonen is, net als straffen, een vorm van manipulatie. Dat is het uitgangspunt dat Justine Mol hanteert in haar boek OPGROEIEN IN VERTROUWEN. Door te belonen of te prijzen als zij gehoorzamen proberen wij kinderen te laten voldoen aan ons beeld van succesvolle, gelukkige mensen. Ontwikkelen met behoud van het unieke dat ieder kind in zich heeft wordt belemmerd in een cultuur van belonen en straffen. Alfie Kohn, Amerikaans psycholoog, beschrijft in zijn boek Punished by Rewards aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken hoe de intrinsieke motivatie verdwijnt.
Het vraagt vertrouwen om de controle te vervangen door waarderen, ingaan op gevoelens en behoeften van alle betrokkenen en volharden. Kinderen die opgroeien zonder straffen en belonen leven in het nu, durven fouten te maken, blijven nieuwsgierig en open, hebben zelfvertrouwen en als iets mislukt gaan ze rustig ontdekken hoe het anders kan. Dat maakt leren tot een feest.
Justine Mol, trainer geweldloze communicatie, auteur en zen-coach
8. Kind in beeld
9. De Kleine Kapitein
Zelfregulatie en executieve functies bij het jonge kind
Als kinderen naar school gaan, moeten ze in toenemende mate allerlei taken uitvoeren, die niet alleen een beroep doen op hun denkvermogen, maar ook op hun concentratie, taakgerichtheid en zelfstandigheid. Hersenonderzoek en recente ontwikkelingen in de psychologie laten zien dat geconcentreerd werken en uitstellen van behoefte, te maken hebben met een reeks onderliggende competenties, die zelfs belangrijker lijken voor het voorspellen van schoolsucces dan het IQ. Dit wordt zelfsturing genoemd. Een goed ontwikkeld zelfsturend vermogen zorgt voor een verbetering van het sociale gedrag in de klas en voor betere resultaten bij taal en rekenen.
Lilian van der Bolt, Sardes
10. Opbrengstgericht werken met jonge kinderen: ontwikkelingskansen en talent benutten!
Opbrengstgericht werken met jonge kinderen: ja het kan! In deze deelsessie laten we zien wat de meerwaarde van opbrengstgericht werken voor jouw praktijk is. Het verscherpt bijvoorbeeld jouw blik op de ontwikkeling van kinderen, het helpt je bij het maken van keuzes in je aanbod. We doorlopen de stappen uit de cyclus opbrengstgericht werken en gaan in op de rol van de leerkracht/pedagogisch medewerker en die van de manager. Maar we gaan vooral in op de vraag hoe je speels en laagdrempelig opbrengstgericht kunt werken, ook met jonge kinderen, zonder dat het schools is. Ontdek bijvoorbeeld hoe je de rekenontwikkeling van hele jonge kinderen met een eenvoudig spel heel precies in beeld brengt en vervolgens een stap verder kan helpen.
Heleen Versteegen, Sardes
Motorische ontwikkeling/hersenontwikkeling/stoornissen:
11. PASSend onderwijs, PASSend voor kleuters met autisme
Simone Zwagerman, intern begeleider en teamtrainer en Corinne Mey, leerkracht van SBO kleutergroep en bouwcoördinator
12. Eigenwijs of Eigen-wijsheid? (H)erkennen van het jonge, intuïtieve kind voorkomt spanningen en problemen.
Jonge kinderen gebruiken al hun zintuigen om zichzelf te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Informatie verwerken gaat vrijwel intuitief. Alles wat ze meemaken krijgt een plekje in de vorm van beelden, geuren, kleuren en geluiden. Dit in tegenstelling tot de meeste volwassenen. Zij hebben veelal geleerd dat handelen op basis van logica en wetenschap meer veiligheid biedt en beter resultaat geeft. Kinderen van nu (en daardoor ook hun omgeving zoals ouders, opvoeders en leerkrachten) komen steeds eerder in de problemen. Kinderen raken snel overprikkeld en/of krijgen last van spanningen die zich kunnen uiten in bijvoorbeeld buikpijn, boosheid of slapeloosheid. Aan de hand van casussen, praktijkervaringen en opdrachten neem ik u mee in de wereld van het intuitieve jonge kind. Ook geef ik u handreikingen hoe je het makkelijker kunt maken voor een kind. Doel is om het kind te leren dicht bij zichzelf te blijven, waardoor het zelfbewust en vol zelfvertrouwen kan en mag opgroeien. Het accent bij deze presentatie zal liggen op kinderen van 4-7 jaar.
Carla van Wensen, Praktijk voor Integrale Kindertherapie
13. Denken in 32 plaatjes per seconde
Sofie denkt in beelden en plaatjes. Ze ziet geen stilstaande plaatjes. De beelden in haar hoofd bewegen en veranderen. Dit gebeurt allemaal tegelijk, zonder dat ze het zelf in de gaten heeft. Sofie denkt in bewegende plaatjes, in beelden waarin ze met ruimtelijk voorstellingen kan spelen. Ze denkt niet in woorden van letters, niet in begrippen, niet in taal. Sofie denkt in beelden. (uit Denken in Beelden van Tineke Verdoes).
14. We gaan weer dansen!
15. OP PAD MET WISKIKKER !
Kinderopvang Humanitas heeft de ‘Voorbereidend leren rekenen-methode’ WISKIDS ontwikkeld vanuit de gedachte dat kinderen baat hebben bij het stimuleren van wiskundig redeneren.
In kinderdagverblijven en peuterspeelzalen (wel of niet met een VVE-aanbod) is veel aandacht voor taalontwikkeling. Structurele aandacht voor de stimulering van rekenvaardigheden en wiskundig inzicht is er nog veel minder en in die lacune voorziet Wiskids.
Wiskids is gemaakt voor kinderen tussen twee en zes jaar, dus tot en met de eerste BSO-jaren (maar oudere kinderen vinden het ook nog leuk!).
De Wiskids-methode heeft als rode draad ‘Wiskikker in de Wereld van Wiskids’. Een themafiguur (Wiskikker) gaat op reis en de kinderen (Wiskids) helpen hem tijdens zijn avontuurlijke reis in zes verschillende landen. Elk land behandelt een eigen wiskundig gebied: sorteren en groeperen, getallen, wegen, meten en vergelijken, patronen, grafieken en statistiek en ruimte en geometrie.
Creatieve ontwikkeling:
29. Speelgoed en taalontwikkeling
Speelgoed kun je prima gebruiken om kinderen te laten observeren, onderzoeken en redeneren en om ze de taal te leren die daar bij past. ‘Wat zou er gebeuren als …?’ ‘Dat komt doordat …’ ‘Als je …, dan …’ Dit zijn voorbeelden van de taal die hoort bij denken en redeneren. Beheersing van deze zogenoemde ‘academische taal’ is belangrijk voor het schoolsucces van kinderen. Je kunt hier al aan werken in de onderbouw. In deze deelsessie bespreken we wat academische taal bij jonge kinderen inhoudt en laten we aan de hand van praktische voorbeelden met speelgoed zien hoe je kinderen helpt om spelenderwijs academische taal te verwerven.
Kees Broekhof, Sardes
Beleid:
30. HBO'ers in de VVE
Pionieren in de voorschool
Hoe kunnen hbo'ers een rol spelen bij het versterken van de VVE-kwaliteit? Dit is wat op dit moment in de grootste 37 gemeenten van Nederland (G-37) verkend wordt in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven en in de start- en nulgroepen.
De G-37 hebben vorig jaar met het Rijk bestuursafspraken gemaakt over onder meer de inzet van 'hbo'ers' in de voorschoolse sector. Inmiddels zijn in de meeste van deze gemeenten professionals met een hbo-diploma aangesteld in de voorschoolse voorzieningen. Zij werken als coach, op de groep, of in een gecombineerde functie.
Wie zijn deze pioniers? Wat zijn hun ervaringen tot nu toe? Tegen welke knelpunten lopen ze aan? Hoe zien ze de meerwaarde van hun werk? En wat zijn de ervaringen van hun collega-pm'ers?
De eerste bevindingen hierover zullen in deze workshop worden gepresenteerd.
Paulien Muller, Sardes