Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht)
Leerdoelen:
- De deelnemers krijgen inzicht in de doorgaande ontwikkeling van 0 - 6 jaar rondom taalbewustzijn, fonologisch en fonemisch bewustzijn.
- De deelnemers ervaren hoe je de klankherkenning en - onderscheiding bij kleuters stimuleert op een speelse en kleuter-eigen manier.
- De deelnemers kunnen direct de volgende dag in hun eigen werksituatie de aangereikte kennis inzetten; de workshop levert direct een aantal werkvormen op die in de klas ingezet kunnen worden.
Doelgroep: Voorschoolse opvang, bao groep 1 tot en met 3, leerkrachten en andere professionals in het PO
Leeftijdscategorie: Kleuters (4-6 jaar)
Binnen het kleuteronderwijs wordt te snel de nadruk gelegd op het aanleren van letters; een ontwikkeling die niet aansluit bij de belevingswereld en ontwikkeling van kleuters. Of, zoals Prof. dr. B.A.M. Maasen, hoogleraar dyslexie aan de RUG, aangeeft;" te vroeg starten met het automatiseren van letters berokkent kinderen schade". Hij benadrukt dat de nadruk in de kleuterperiode juist zou moeten liggen op klankherkenning en -onderscheiding.
In deze lezing wordt bij de deelnemers middels een interactieve manier het belang van deze fonologische ontwikkeling aangegeven; een ontwikkelingsfase die juist in de kleuterperiode zo belangrijk is. Niet letters leren, maar klanken herkennen en onderscheiden! Hiermee wordt voor alle kleuters een goede basis gelegd om in groep 3 met het aanvankelijk leesonderwijs te kunnen starten.