Contact|

Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


6 NOV 2018 | UTRECHT

22.‘Nonstop kinderen’: Omgaan met kinderen die 24/7 je aandacht vragen

Daniëlle van der Heijden, verhalenschrijver, trainer & coach TA, auteur ‘Vertrouwen in je klas’.
Drs. Tamar Kopmels, docent, auteur, trainer & coach TA, auteur ‘Vertrouwen in je klas’.

Werkvorm: Combinatie van lezing/presentatie, interactief overleg en casus-behandeling, met het accent op casus-behandeling.

Leerdoelen:

  • Je krijgt zicht op de reden dat sommige kinderen zoveel aandacht van u opeisen, en waarom dit voor u zo zuigend kan zijn
  • Je maakt kennis met het model van Transactionele Analyse (TA), dat inzicht geeft in dit soort lastige processen
  • Je krijgt concrete handreikingen om uit de greep van het energielek te komen.

Doelgroep: Iedere professional die met jonge kinderen werkt.

Leeftijdscategorie: Alle jonge kinderen (0-6 jaar).

Hoe komt het nou dat het werken met het ene kind je zo gemakkelijk afgaat, en je op het andere kind zo leegloopt? Waarom eisen sommige kinderen voor je gevoel non-stop je aandacht op? En hoe komt het dat je daar op leeg loopt? Natuurlijk zijn er allerlei aanwijsbare factoren: “Dat kind heeft veel extra zorg nodig…”en, “De klas is te vol…”of, “De groep is te druk…” of, “De werkdruk is zo hoog…”

Aan al dat soort oorzaken kun je vaak niet zoveel veranderen. Erop mopperen kost vooral nóg meer negatieve energie.

De vraag waar we in deze deelsessie naar gaan kijken is: Wat maakt dat zo’n kind zo zuigt? En vooral: Waarom trekt het zo aan jóu? Je bent de hele dag bezig met: Wat hebben deze kinderen nodig? En de anderen in de groep komen tekort. Ik schiet tekort.

In deze workshop gaat het om: wat heb jìj nodig? Hoe doorbreek je je gevoel van tekortschieten, van redderen en brandjes blussen? We maken daarbij gebruik van het model van Transactionele Analyse (TA), dat inzicht geeft in dit soort lastige processen. Dit model maakt zichtbaar waar het ‘lek’ zit, en geeft handreikingen om uit zo’n negatieve dynamiek met ‘zuigende’ kinderen te stappen.