Contact|

Jaarcongres Leve Het Jonge Kind


6 NOV 2018 | UTRECHT

19. Kinderen als onze leermeesters

Ursula Woerner, pedagogisch kunstenaar, werkzaam in kunsteducatie, Toeval Gezocht

Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht)

Leerdoelen: Pedagogische medewerkers, leerkrachten en kunstenaars kunnen zich in deze sessie verdiepen in de kracht van kinderen en kunnen reflecteren op hoe zij deze aanpak in hun huidige werkwijze kunnen integreren. Hierin is met hulp van praktische voorbeelden opgenomen hoe waardevol het documenteren en reflecteren voor het dagelijks werk kan zijn.

Doelgroep: Zowel voor pedagogische medewerkers, leerkrachten en kunstenaars in de kinderopvang en het onderwijs.

Leeftijdscategorie: Alle jonge kinderen (0-6 jaar)

Aan de hand van rijke voorbeelden wordt getoond hoe creatief jonge kinderen zijn en hoe zij ons laten zien hoe wij hen kunnen stimuleren in hun creativiteit. Hoe wij kunnen aansluiten bij hun eigen proces. Geïnspireerd door de voorbeelden uit Reggio Emilia zie je hoe belangrijk het is om kinderen eenvoudige en inspirerende materialen aan te bieden en om hen te volgen door hun eigen ideeën en processen te documenteren. Kinderen leren en spelen al onderzoekend. Pedagogisch medewerkers, leerkrachten en kunstenaars leren van de kinderen zelf hoe zij zich optimaal ontwikkelen en leren en hoe zij hen daarin kunnen ondersteunen.

In deze deelsessie tonen wij hoe kinderen ons zelf laten zien hoe zij vol enthousiasme leren, onderzoeken en verbeelden. Door intensief te luisteren en te kijken en door vast te leggen in beeld en woord hoe de kinderen te werk gaan, welke ideeën zij hebben en welke oplossingen zij bedenken worden wij geïnspireerd de kinderen dagelijks te volgen en aan te sluiten bij wat ze zelf naar voren brengen.

Van de gemaakte documentatie laten wij allerlei voorbeelden zien die herkenbaar zijn voor iedereen die met jonge kinderen werkt. Dan is het maar een kleine stap om met deze werkwijze aan de slag te gaan.