Werkvorm: Interactief overleg
Leerdoelen: 21e eeuwse vaardigheden als:
- Kritisch kijken
- Kritisch denken
- Leren begrip te hebben voor verschillen
- Leren dat anderen een andere kijk op de wereld hebben dan wijzelf
- Leren dat anderen andere woorden gebruiken om hetzelfde te beschrijven
- Luisteren naar elkaar
- Leren kijken vanuit een ander perspectief
Doelgroep: Onderwijs.
Leeftijdscategorie: Kleuters (4-6 jaar).
Samen met kleuters kunst bekijken en bespreken zonder dat je verstand van kunst hebt, kan dat? Jazeker! We gaan samen een kunstwerk bespreken op een manier die je ook met kleuters zou kunnen doen. Toe te passen bij elk thema. Je krijgt handvatten mee waar je meteen mee aan de slag kunt in je eigen groep.
Kunst laat zich niet reduceren tot slechts één enkele manier waarop het kan worden bekeken en begrepen. Het is op verschillende manieren te interpreteren. Het lokt juist uiteenlopende reacties uit. Daardoor is het een heel goed middel om met kinderen tot een open gesprek te komen. We gaan kijken wat we nou eigenlijk zien, zonder te zeggen wat we denken te zien, zonder te interpreteren.
Waar doet het kunstwerk je aan denken? Welke emotie roept het op?
Kleuters kunnen dit verrassend goed!